donderdag 9 februari 2017

De Zoektocht, dag 56

Moet het nu zo of moet het toch weer anders

Zoals jullie wellicht weten ben ik van nature een echte knutselaar, met name op het gebied van elektronica. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik op mijn 15e (1976) voor een buurjongen een alarm heb gebouwd voor zijn zolderkamer. De onderdelen had ik bij Tandy gekocht en met behulp van een papieren handleiding de boel in elkaar gezet, componenten gesoldeerd en geïnstalleerd.
Zonder die handleiding was mij dat niet gelukt, zo'n whizzkid was ik nu ook weer niet, maar het werkte wel en dat was het belangrijkste.

Sinds een tijdje ben ik erg geïnteresseerd in Domotica, het automatiseren van je huis en heb daar onlangs een mini-computer voor gekocht, een Raspberry Pi3 en daarop Domoticz geïnstalleerd.
Via een speciale Z-Wave dongle kun je daar verschillende draadloze sensoren, schakelaars, meters en andere elektronica aan koppelen, zodat je van alles kunt automatiseren.
Bijvoorbeeld, als het in de zomer te warm wordt in huis, gaat de zonwering automatisch naar beneden.

De aanschaf van de diverse producten was een appeltje-eitje via internet, maar het installeren van de diverse zaken vergt heel veel geduld, veel trial-on-error en veel op internet zoeken in handleidingen en op fora. En daar zit de grootste uitdaging, want er staat véél op internet en de informatie is ook regelmatig met elkaar in tegenspraak. Pfffffff............

Had ik maar weer gewoon zo'n eenvoudig stukje papier waar precies op staat wat je moet doen.



1 opmerking:

edoderoo zei

Leer je gelijk een beetje Linux, staat weer goed op je CV!