dinsdag 28 februari 2017

De Zoektocht, dag 59

De doelgroep gevonden

Vanmorgen had ik weer een gesprek met mijn coach en kwamen wij terecht bij het onderwerp doelgroep(en).

De afgelopen tien jaar heb ik veel meegemaakt bij Reaal.
Als Productowner / E_Business consultant heb ik vanuit de Marketing organisatie het bedrijf zien veranderen van een top-down georganiseerd bedrijf naar een meer team gedreven organisatie. Managementlagen verdwenen en medewerkers kregen meer zeggenschap over hun werk.

Lean en Agile deden hun intrede, deels als middel om de organisatie efficiënter en goedkoper te maken en deels om de kwaliteit van de producten te vergroten en de klanttevredenheid te laten toenemen. Ook het Nieuwe werken werd geïntroduceerd, vrijwel iedereen ging 1 of twee dagen per week vanuit huis werken.

De laatste twee jaar kwam zelfs de term zelfsturende teams in zwang en de kanteling van de piramide lijkt compleet.

Echter, ik merk ook steeds meer dat collega's gaan twijfelen aan dat groepsgewijze werken.
De individuele prestaties lijken steeds minder belangrijk te worden, de groep bepaalt wat goed is en daar moet je maar mee om kunnen gaan.
Stel je bent al 15 jaar software ontwikkelaar of marketeer, gewend om zaken zelf op te pakken, afgerekend te worden op je eigen werk en lekker alléén in een kamertje rustig werken. Geen dagelijkse standups om bij te wonen en niet mee hoeven te denken over andere werkzaamheden die je collega toch zo goed kan oppakken.

En daar zit dus mijn doelgroep, de mensen die al lang volgens een bepaalde manier werken, maar ook doorhebben (of misschien nog niet) dat de wereld verandert. Ik heb ook die veranderingen meegemaakt en begrijp dus goed dat dit in iemands hart en hoofd iets doet.
En ik help graag die (doel)groep mensen om een stap(je) verder te komen.


Geen opmerkingen: