dinsdag 14 februari 2017

De Zoektocht, dag 57

Valentijnsdag

Ik heb niet zoveel met Amerikaanse feestdagen, die wij in Nederland overnemen.
Waarschijnlijk ligt de oorsprong mijn houding in het feit, dat dit feest vooral een feest van de commercie is en opeens in de jaren 90 schijnbaar vanuit het niets gelanceerd werd.

Was er voor die tijd dan geen liefde in Nederland en waarom moest dit opeens op één dag gevierd worden, liefde is toch van alle tijden! Er zullen nu vast lezers zijn die mij een oude zeur vinden, dat mag, iedereen heeft recht op zijn eigen mening en ik zal daardoor niet minder van jullie houden.

Maar als ik dan toch aan het filosoferen ben over deze dag, waar komt het eigenlijk oorspronkelijk vandaan, het Amerika van nu bestaat nog niet zo lang.

Wat blijkt, er is geen duidelijke oorsprong, Wikipedia schrijft wel over een Romeins feest, maar echte zekerheid is er niet. Wat wel zeker is, de term Valentijnsdag komt voor het eerst voor in een gedicht van Geoffrey Chaucer. Het gedicht heet Parliament of Fowls, is geschreven rond 1381 en bestaat uit 700 (!) regels.

Uit Wikipedia:
"Het gedicht begint met een verteller die Cicero's Somnium Scipionis leest in de hoop er een bepaald ding (certeyn ding) uit te leren. Als hij in slaap valt, verschijnt Scipio Africanus en begeleidt hem in zijn droom doorheen de hemelse sferen en naar de tempel van Venus. De verteller gaat vervolgens door de donkere tempel van Venus "met zijn friezen van de verdoemde geliefden" naar buiten in de felle zon waar de natuur een parlement van vogels heeft bijeengeroepen, waarop ze allen hun partner kunnen kiezen. Drie mannelijke adelaars trachten de kandidate voor zich te winnen, maar de vogels van lagere stand protesteren heftig. Dan volgt een komisch parlementair debat dat uiteindelijk door de natuur zelf wordt beëindigd. Geen van de mannelijke arenden wint de vrouwelijke vogel voor zich. De Natuur staat haar toe om haar beslissing nog een jaar uit te stellen. De dromer ontwaakt, nog steeds ontevreden, en keert terug naar zijn boeken, in de hoop alsnog te vinden waar hij naar op zoek is."

En de alinea met de verwijzing;
"For this was on seynt Volantynys day
Whan euery bryd comyth there to chese his make"

Met deze uitleg vind ik opeens Valentijnsdag een bijzondere dag, want het gaat over de kracht van de natuur, die uiteindelijk altijd wint. En heeft ook raakvlakken met mijn zoektocht.
Misschien ga ik het volgend jaar ook vieren.




Geen opmerkingen: