woensdag 4 januari 2017

De Zoektocht, dag 46

De 8 urige werkdag

Op LinkedIn las ik zojuist een berichtje van nu.nl (bron anp) met als titel "Resultaat experiment met zesurige werkdag in Zweden teleurstellend".
Ik wist van dit experiment af, daar ik in het kader van "hoe lossen wij de werkgelegenheid op", dergelijke experimenten volg.

Nieuwsgierig naar de inhoud opende ik het bericht en daarin stond het volgende; 

"Een experiment voor een zesurige werkdag in Zweden is op een teleurstelling uitgelopen. Het experiment begon twee jaar geleden in Göteborg, maar de voordelen voor de werknemers blijken niet op te wegen tegen de extra kosten, blijkt uit voorlopige resultaten.

Zo moesten er zeventien extra personeelsleden worden aangenomen om de 68 verzorgers van één bejaardentehuis van de normale achturige werkdag naar een zesurige werkdag te laten gaan. Dat kostte 12 miljoen kronen (1,25 miljoen euro) extra.

Wel toonde het experiment aan dat de medewerkers zich gezonder voelden, dat er minder ziekteverzuim was en dat ook de patiënten beter verzorgd werden door de bejaardenverzorgers."

Ik heb het artikel drie keer gelezen en nog steeds begrijp ik niet waarom het een teleurstelling is, ik zie alléén maar voordelen, minder mensen werkloos, minder uitkeringen, gezondere mensen en dus minder zorgkosten en meer werkgenot!

Het lijkt mij dat die voordelen wel degelijk opwegen tegen de extra kosten, maar goed, dat is mijn mening. Ik ben benieuwd hoe andere mensen gaan reageren op het stukje.


Geen opmerkingen: