maandag 30 januari 2017

De Zoektocht, dag 54

Scrum Master

Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik de training Professional Scrum Master for Business gevolgd.
Deze werd gegeven door ProWareness in een mij zeer bekende omgeving, het NH hotel in Utrecht, op 100 meter van het kantoor van (ex) SNS Reaal, waar ik minstens acht jaar heb gewerkt.

Ik heb de afgelopen acht jaar als productowner veel scrumtrajecten mee mogen maken en ik wilde nu weleens wat verdieping in de andere belangrijke functie in een scrumteam, de scrummaster.
Het was een hele goede training en daar het over scrum ging, werd het grootste gedeelte van de leerstof in teams uitgewerkt, dus veel interactiviteit en van elkaar leren.

De afgelopen weken heb ik een aantal keer getwijfeld of ik door het volgen van deze cursus mijn focus van het coachen niet teveel zou verliezen. Maar integendeel, het was juist een uitstekende aanvulling. Ik heb mijn kwaliteiten als teamcoach, maar ook als persoonlijk coach weer goed kunnen toepassen en ons team was snel op het juiste niveau om de diverse opdrachten goed en vlot uit te voeren. En volgens de theorie is de scrummaster vooral een coach, die de zelfsturing van het scrumteam helpt vergroten, één en één is dus gewoon twee.  ;-)

En daarbij heb ik weer goed aan mijn netwerk kunnen bouwen en veel gehoord over het reilen en zeilen bij andere (grote) bedrijven. Mijn doelgroep wordt steeds duidelijker en dat is een onderdeel van deze zoektocht. Zoals in mijn D.O.D. staat, "Koen blij, doel dichterbij en goed is goed genoeg".


Geen opmerkingen: