maandag 2 januari 2017

De Zoektocht, dag 45

Nieuw jaar, nieuwe gedachten

Tijdens de middagwandeling met mijn partner Astrid kwam het onderwerp "wat voor coach wil ik zijn" weer naar boven. En nu ik dit zo neerschrijf, realiseer ik mij opeens, dat onze wandelingen ongewild ook coachend zijn, maar dan voor mij.  ;-)

Maar nu die vraag, wat voor coach wil ik zijn?

In wikipedia staat; 

Een coach of begeleider houdt zich bezig met de coaching van een persoon of groep bij:
  • het verrichten van (bijzondere) fysieke (sportieve) handelingen
  • het uitvoeren van complexe handelingen
  • het vinden van antwoorden op vragen
  • het vinden van oplossingen voor problemen
  • het benutten van ongebruikte mogelijkheden
  • het ontwikkelen van kennis en vaardigheden
Dit alles met het doel een gecoachte in staat te stellen zijn mogelijkheden optimaal te gebruiken.

De eerste twee bullets zit vooral op de "sturende" kant, zoals bijvoorbeeld een sportcoach en dat sturen is niet zo mijn ding, ik help graag de ander te laten ontdekken wat goed is. De andere bullets zijn wel onderdeel van mijn manier van coachen, hoewel ik de laatste bullet eigenlijk meer zie als "trainen". 

Verderop zegt Wikipedia dat er de volgende typen coaches zijn; sportcoach, bedrijfscoach, werkcoach, studiecoach, persoonlijk coach en aanverwanten zoals counselor en mediator.
Als ik dan wat inzoom op de details, krijg ik het beste gevoel bij de beschrijving van bedrijfscoach, als voorbeelden worden genoemd; executive-. business-, personal-, preventieve-, loopbaan-, performance- en teamcoaching. Ik heb al die soorten wel een keer aangeraakt. 

Maar heb ik nu het antwoord op mijn vraag, wat voor coach wil ik zijn?
Het heeft mij in ieder geval verder geholpen en bevestiging gegeven dat ik het juiste pad bewandel en nee, ik ga mijzelf géén bedrijfscoach noemen, dan maar gewoon coach.


Geen opmerkingen: