dinsdag 22 november 2016

De Zoektocht, dag 35

Luisteren is een vak.

Gisteravond ben ik naar een informatieavond geweest over de vrijwilligers functie van loopbaanconsulent bij het FNV.
Een aantal weken geleden werd ik op LinkedIn hierop geattendeerd en was nieuwsgierig wat die functie precies inhoudt en of dat mij verder gaat helpen in het verbeteren van mijn kwaliteiten als coach.

Het begin was al goed, ik was erg vroeg en had daardoor tijd om goed kennis te maken met de presentatoren van de avond. Wat een enthousiaste mensen allemaal en ook vooral nieuwsgierig naar mij als persoon, mooie gesprekken gevoerd, de avond kon voor mij al niet meer stuk.

Als loopbaanconsulent vrijwilliger bij het FNV houd je maandelijks één avond spreekuur voor vakbondsleden, die met een loopbaanvraag zitten. In één uur probeer je die vraag helder te krijgen en door waarachtig goed te luisteren, door te vragen en hem/haar te laten ontdekken en bewust te laten worden dat hij/zij meer kan en een oplossing vlakbij is, maar dat deze nog niet gezien wordt, help je het lid verder.
Soms zit er meer achter de vraag en gaat de werkelijke vraag over iets anders dan de loopbaan, ook die ontdekking is deel van dat gesprek.
Na dat uur heb je, zoals de aanwezige ervaringsdeskundigen vertelden, haar/hem altijd verder op weg geholpen in de zoektocht, hoe klein die oplossing uiteindelijk ook is.
En het meest bijzondere is dat het bij dat ene gesprek blijft, het is dus geen begeleiding.

"Wat een bijzondere gesprekken moeten dat zijn, dat wil ik ook!" en super-enthousiast geworden heb ik een afspraak met de bestuurder van FNV Amsterdam gemaakt om verder te bespreken of dit ook daadwerkelijk iets voor mij is. Eén ding is zeker, ik heb weer veel geleerd over de verschillende vormen van begeleiden en coachen, dank mensen van het FNV!




2 opmerkingen:

edoderoo zei

en weer een vrijwilligersbaan erbij ;)

Koen zei

Ik hou wel in de gaten hoeveel uren ik als vrijwilliger bezig ben, maar bedankt voor de hint! :-)